The art of saying Sorry
Probleemgedrag en herstelgericht werken
Een onlinetool en éénvoudige manieren om te werken rond probleemgedrag en herstel na conflict
Via de Sorrybox en het herstelgericht werken gaan we op zoek naar een meer verbindende manier om met negatief gedrag om te gaan. De principes van de sociaal-emotionele ontwikkeling, geweldloze communicatie en nieuwe autoriteit zijn de basis om herstelgericht te werken rond het probleemgedrag. Vanuit deze principes help je het kind, de jongere of de cliënt met een beperking om incidenten samen met de begeleider te analyseren en goed te maken.
Inhoud:
In de vorming leren we de principes van het herstelgericht werken toepassen volgens de sociaal-emotionele leeftijd van de cliënt. We illustreren dit met voorbeelden en filmpjes uit de Sorrybox 2.0. Dit is een gratis tool voor cliënten (kinderen, jongeren, volwassenen met een verstandelijke beperking,…) en hun begeleiders en leerkrachten om “het goed te maken” na een conflict.
Tijdens deze nascholing:
Voor wie:
Deze vorming is er voor begeleiders, orthopedagogen, leerkrachten, zorgcoördinatoren, CLB medewerkers, ondersteuners,...
Voor wie?
directies en beleidsmedewerkers, vertrouwens- en zorgleerkrachten, CLB-medewerkers, en iedere geïnteresseerde, betrokken bij probleemgedrag in het secundair onderwijs
Sprekers
Johan Deklerck, dr. in de criminologie en ontwerper van de ‘herstelpiramide’
Eric Beke, orthopedagoog, initiatiefnemer Sorry-academie en Sorrybox
Inhoud
Leerkrachten komen telkens weer in aanraking met leerlingen waar ze geen raad mee weten. Moeilijke leerlingen, die probleemgedrag stellen binnen en buiten de klas, die ruzie zoeken, pesten, agressief gedrag vertonen. Het klassieke straffen, sanctioneren lijkt steeds minder te lukken. Tezelfdertijd wint herstelgericht werken meer en meer veld. Herstel richt zich op de schade en hoe die kan hersteld kan worden: bemiddeling, hergo, peer mediation, … . Maar herstel is veel méér.
Eric Beke, de ontwikkelaar van de Sorrybox en Johan Deklerck, de ontwerper van de herstelpiramide(niet te verwarren met de preventiepiramide, eveneens van zijn hand) verzorgen samen een masterclass rond dit thema. Deze masterclass leert je als school de transitie te maken van een klassieke, sanctionerende aanpak naar een herstelgerichte school, in een inspirerende synergie tussen verdiepende wetenschappelijke kaders en de praktijk in je school.
We staan stil bij hoe we tot nu toe sanctioneren en wat alternatieven kunnen zijn vanuit herstelperspectief. We halen inspiratie uit de subrubriek “hoe een herstelbeleid ontwikkelen” van de Sorrybox en proberen deze concreet te maken. Vanuit de casuïstiek blikken we vooruit naar de schoolpraktijk en verkennen de mogelijkheden tot structurele en culturele verandering naar een herstelgerichte school.
Deze dag wordt georganiseerd op vraag en is een co-organisatie vaneric.beke@sorry-academie.beenJohan.deklerck@gmail.com
Copyright © Alle rechten voorbehouden